Kesälläkin Kela-asiat kannatta hoitaa verkossa ja puhelimessa

Julkaistu 01.06.2022

Kesälläkin Kela-asiat kannattaa hoitaa OmaKelassa tai soittamalla puhelinpalveluun. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi, ja uusiin aukioloaikoihin siirrytään 30.5.2022 alkaen.

Voit hoitaa useimmat Kela-asiat verkossa: hakea etuuksia, tarkistaa päätöksen, nähdä milloin etuus maksetaan, toimittaa liitteitä ja lähettää Kelaan viestejä. Kelan verkkosivuilla chattirobotti neuvoo toimeentulotukeen, yleiseen asumistukeen, opiskelijoiden tukiin sekä perhe-etuuksiin liittyvissä asioissa. Kela palvelee asiakkaita myös Facebookissa ja Instagramissa.

Jos omaan asiaan ei löydy vastausta verkosta, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun. Puhelimessa voit hoitaa samoja henkilökohtaisia asioita kuin palvelupisteessä. Palvelunumerot on eritelty elämäntilanteittain. Jos et löydä sopivaanumeroa, voit soittaa mihin tahansa numeroon.

Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelasta soitetaan asiakkaalle. Puhelinajan voi varata verkossa tai soittamalla mihin tahansa palvelunumeroon.

 

Kunnanviraston neuvonta ja asiointipiste etäpalveluineen on suljettuna ajalla 4.-29.7.2022.

Sulkuaikana Kela-asiat voi hoitaa verkossa kirjaston tietokoneella tai Kelan puhelinpalvelussa.

Voit myös ottaa yhteyttä kotikuntasi sosiaalipalveluihin, vammaispalveluihin tai terveydenhuoltoon, jossa sinua voidaan auttaa esimerkiksi puhelinajan varaamisessa. Kun sinulle varataan puhelinaika, Kelan asiantuntija soittaa sinulle sovittuna ajankohtana, eikä puhelu maksa mitään.

Paperiposti kannattaa lähettää Kelaan osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 Kela.

 

 

Kelan puhelinpalvelu

Kelan puhelinpalvelu neuvoo ma – pe klo 9-16 alla olevissa numeroissa.

Voit myös varata ajan itse puhelinajanvarauspalveluun verkossa www.kela.fi/ajanvaraus.

  • Asuminen  020 692 210
  • Eläkkeet  020 692 202
  • Kansainväliset tilanteet  020 634 0200
  • Kuntoutus ja vammaistuet  020 692 205
  • Opiskelu ja asevelvollisuus  020 692 209
  • Perintäkeskus  020 634 4940
  • Sairastaminen ja kortit  020 692 204
  • Toimeentulotuki  020 692 207
  • Turvakieltoasiakkaat  020 635 3500
  • Työttömyys  020 692 210
  • Vanhemmuus  020 692 206

 

Näin varaat puhelinajan verkossa

Kirjaudu verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

  1. Kirjaudu ajanvarausjärjestelmään.
  2. Valitse varauksen syy ja elämäntilanne tai etuus, johon asiasi liittyy.
  3. Valitse sinulle sopiva aika.
  4.  Vahvista varaus.
  5. Kirjaudu ulos järjestelmästä, kun olet valmis.

Verkossa voit myös tarkistaa, muuttaa tai peruuttaa varauksesi.

Kelan palveluasiantuntija soittaa sinulle sovittuna ajankohtana numerosta 020 692 219 tai 020 634 1611. Ota etukäteen esille kaikki asiakirjat, jotka liittyvät asiaasi. Tällaisia voivat olla esim. palkkakuitti tai lääkärintodistus.

Takaisin uutisiin

Hae sivustolta