Oppimisen tuki
Oppimisen tuki
Oppimisen edellytyksiä tuetaan opetusjärjestelyillä. Sillä tarkoitetaan esimerkiksi opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa ja opettajan olisi mahdollista huomioida opetusryhmän tarpeet riittävän hyvin. Tarkoitus on, että oppilas saa tukea oppimiseensa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä. Lähtökohtana on varmistaa oppilaalle hänen tarvitsemansa konkreettiset tukitoimet sekä kouluille riittävät resurssit tuen toteuttamiseen.
Ensisijaiset tukimuodot, joihin kaikilla oppilailla on oikeus, ovat ryhmäkohtaisia. Näihin sisältyy
- yleinen tukiopetus
- opetuskielen tukiopetus
- erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät ole riittäviä, oppilas saa oppilaskohtaisia tukitoimia, jotka ovat säännöllisiä ja perustuvat yksilöllisiin tuen tarpeisiin. Näihin sisältyy
- erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
- erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
- erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa
- oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut.
Tuki annetaan oppilaalle ensisijaisesti omassa opetusryhmässä ja koulussa erilaisin joustavin järjestelyin, ellei oppilaan etu tuen antamiseksi välttämättä edellytä oppilaan siirtämistä toiseen opetusryhmään tai kouluun. Erityisesti huolehditaan tuen jatkumisesta lapsen siirtyessä esiopetuksesta perusopetukseen, perusopetuksen sisällä sekä oppilaan siirtyessä perusopetuksesta toiselle asteelle.
Erityisopetusta antavat tähän tehtävään koulutetut erityisopettajat ja erityisluokanopettajat. Erityisopetuksen keinoin oppilas saa lisäaikaa ja tarvitsemaansa tukea oppimiseen, tarvittaessa ohjausta pienemmässä ryhmässä ja mahdollisuuden oppia omaan tahtiinsa. Oppimateriaaleja ja opetusmenetelmiä voidaan valita yksilöllisemmin. Myös koejärjestelyjä on mahdollisuutta toteuttaa joustavasti. Pihtiputaalla erityisopetusta toteutetaan mm. samanaikaisopetuksena, yksilö- ja ryhmämuotoisena sekä yhteistyössä eri toimijoiden (mm. koulupsykologit, koulukuraattorit) kanssa.
